fbpx

Waarom is de ademhaling zo’n belangrijk onderdeel?

Ademhaling is een belangrijk onderdeel van de bevalling. Iedereen doet het! En eigenlijk van nature al, maar waarom is het zo’n belangrijk onderdeel?

Tijdens je bevalling is je ademhaling een hulpmiddel om met de weeën om te kunnen gaan. Het is een hulpmiddel welke zowel het fysieke als mentale aspect van ontspanning omvat. Tijdens de Bevalwijzer cursussen gaan wij hier uitgebreid op in en zullen we uiteraard gezamenlijk oefenen. Het ademen heb je echter zo geleerd, het is niet moeilijk! Want als het moeilijk zou zijn, hoe pak je het er dan bij als het moment daar is?

Natuurlijk is het wel zo dat samen een berg beklimmen makkelijker is dan alleen. Dus het is heel fijn als degene die jou gaat begeleiden/coachen tijdens je bevalling, ook iets van de ademhaling weet! Dat is een van de redenen dat het belangrijk is dat hij/zij ook aanwezig is bij de Bevalwijzer cursus/partnersessie! Daarnaast is het natuurlijk heel fijn om als partner/coach ook meer te weten over het gehele proces, verloop, de do’s en don’ts. Informatief en praktisch!

Het belang van je ademhaling

Zoals hierboven al benoemd is de ademhaling een hulpmiddel op zowel fysiek als mentaal vlak. Je ademhaling dient namelijk als afleiding en focuspunt. Daarnaast zorgt een ontspannen ademhaling voor minder spierspanning. Ook heeft je ademhaling invloed op de hormonen in je lichaam. Tijdens je bevalling maak je natuurlijke pijnstillers aan, zogenoemde endorfines. Door een goede ademhaling toe te passen, zal je lichaam meer endorfines aanmaken. Door deze endorfines kun je beter ontspannen en beter met de pijn omgaan!

Een verkeerde ademhaling tijdens je bevalling kan ervoor zorgen dat je de pijn als pittiger ervaart. Hierdoor kan angst en/of paniek ontstaan wat ervoor zorgt dat je meer adrenaline aanmaakt. Adrenaline is, zoals benoemd in onze vorige blog: ‘Waarom beginnen de meeste bevallingen ‘s avonds of ‘s nachts?‘ de tegenpool van oxytocine. Door een hogere adrenaline concentratie in je lichaam, zal de oxytocine dus afnemen en daarmee de weeën. Hierdoor zal je bevalling dan ook langer duren.

Ontspan!

Een wee is een golf; hij komt langzaam op, bereikt zijn hoogtepunt en zal weer langzaam afzakken. Wanneer je tijdens deze golf angst en paniek ervaart, zal je er meer tegenin gaan trekken of bang voor wegzwemmen. De grootste tip hierbij is: ga er maar in mee! Ga maar bovenop die golf zitten, je hebt hem nodig om vooruit te komen. Dit is dan ook een strategie om zowel je fysieke als mentale uithoudingsvermogen te vergroten!

Om die reden is het heel belangrijk om te blijven ontspannen. Raak niet in paniek, ga niet teveel in op de pijn, hoe moeilijk en zwaar je het ook hebt. Door in te gaan op de pijn, zal je spierspanning, je hartslag, je bloeddruk en je ademhaling omhoog gaan en maak je dus adrenaline aan. Hierdoor kun je in een vicieuze cirkel raken, tijdens de Bevalwijzer cursussen noemen we dit dé anti-loop en zullen we dit verder uitleggen + tools geven om bij die anti-loop vandaan te blijven.

Uiteraard is dit een uitdaging en zal je je af en toe overvallen voelen door de kracht en intensiteit van de weeën, maar probeer hier de controle over te bewaken. Wanneer je het gevoel hebt dat de pijn het overneemt, focus weer op de ontspanning en de ademhaling.

De partners

Tijdens de bevalling is er meestal een vertrouwd persoon aanwezig die jou in dit proces zal ondersteunen. Dit kan je partner zijn, je moeder, zus, vriend of bijvoorbeeld een vriendin.

Wanneer jij in de anti-loop terecht komt en op dat moment de pijn de overhand neemt, is het heel fijn als je iemand naast je hebt staan die zegt: lieverd, kom op! We gaan even samen ademen. Dat helpt! En wanneer hij/zij het ook even niet meer weet, is dat natuurlijk helemaal niet erg want dan zijn wij daar als verloskundigen om te ondersteunen!

Oefening baart kunst

De sleutel ligt bij ontspanning, maar ik hoor jullie al zeggen: Hoe moet dat doen als ik aan het bevallen ben?! Daarbij geldt: oefening baart kunst! Wanneer je tijdens de zwangerschap al bewust bezig gaat zijn met je eigen ademhaling, wordt het tijdens de bevalling gemakkelijker om bepaalde ademhalingstechnieken op te kunnen pakken. Je leert met de Bevalwijzer ontspanningsoefening om tijdens de zwangerschap de meest ontspannen ademhaling toe te passen en hierin je lichaam en de ruimte die je ervaart te volgen.

Daarom volgt er binnenkort een hele leuke gratis weggever! Namelijk een Bevalwijzer ontspanningsoefening welke je tijdens de zwangerschap kan gaan gebruiken om bewuster met je ademhaling bezig te zijn. Dit maakt het uiteindelijk gemakkelijker om bepaalde ademhalingstechnieken toe te gaan passen.

Manon  de  Graaf

Blogpostfoto: Lisa Joy Kruis