fbpx

Je verlofperiode tijdens de coronacrisis

Het Coronavirus brengt momenteel veel onrust met zich mee en dat kunnen wij ons helemaal voorstellen. Een periode waarin nu best wat dingen veranderen. Je had je laatste werkdag anders voorgesteld, een fysiek afscheid met je lieve collega’s. Je verlof een andere invulling gegeven; nog even saampjes uit eten, met vriendinnen lunchen, naar de film met dierbaren. En dan die kraamperiode, een periode waarbij je je dierbaren graag om je heel wilt hebben. Een periode waarin nu geadviseerd wordt om bezoek buiten de deur te houden en raamvisites in te plannen in plaats van kraamvisite.

Als verloskundige merk ik de onrust, maar weet ik ook dat het belangrijk is om positief te blijven. Wanneer je op de angst gaat zitten en je jezelf erdoor mee laat slepen, kom je in een negatieve spiraal terecht. Daarom zullen wij tips verzamelen om deze periode toch positief en rustig door te komen. We zullen in deze blog ingaan op je verlofperiode in tijden van corona.

Doe de dingen die je normaal ook zou doen, maar dan op een veilige manier!

Veel zwangeren hebben heel de zwangerschap uitgekeken naar hun verlof. Plannen gemaakt om met vriendinnen te gaan eten, nog even saampjes op date night met je partner en samen babyshoppen. Dat ziet er nu allemaal een beetje anders uit. Echter is het wel heel belangrijk om tijdens je verlof alsnog de dingen te doen die je gepland had, maar dan nét even een beetje anders. We delen graag een aantal tips met jullie.

Tips:

  • De diners met vriendinnen kunnen virtueel gewoon doorgaan! Maak gezamenlijk een boodschappen lijstje en kook allemaal hetzelfde gerecht. Gezellig videobellen tijdens het koken en eten om er toch nog een gezellige middag/avond van te maken. Zo kan er bijvoorbeeld ook een online Baby shower georganiseerd worden.
  • Het samen babyshoppen ziet er nu een beetje anders uit. Sommige winkels zijn dicht of je voelt je er niet comfortabel bij om echt nog weg te gaan. Plan dan een moment samen in waarop je een middag met z’n tweeën achter de computer gaat zitten en online gaat shoppen.
  • Bereid je voor op je bevalling! Een hele belangrijke in dit geheel is natuurlijk de voorbereiding op je bevalling. Misschien in deze tijd wel belangrijker dan ooit! Er zijn veel aanbieders die nu ook een Online cursus geven! Bevalwijzer uiteraard ook. Zie de pagina Online Cursus voor meer informatie. Ook is het mogelijk om een Online Privé Sessie in te plannen. Dan nemen we in zo’n 2 uur van A tot Z de gehele bevalling door.
  • De ‘vluchttas’: zorg ervoor dat rond week 35/36 de ziekenhuis tas ingepakt is. Oók als je graag thuis zou willen bevallen. Dan staat alles klaar indien jullie toch onverhoopt naar het ziekenhuis moeten (bijvoorbeeld als de baby in het vruchtwater gepoept heeft).
    • Het is fijn om deze tas samen even door te nemen. Onze ervaring is dat er gaandeweg of tijdens de bevalling vaak weer wat dingen uit gaan. Het kan daarom helpen om een post-it op de tas/koffer te plakken zodat je partner tijdens de bevalling nog even kan checken of alles erin zit. Dit geeft jou als zwangere vaak rust en het geeft je partner een taak, hij/zij is tenslotte chef praktische zaken die dag/nacht/avond/ochtend/middag!
    • Er volgt binnenkort nog een leuke blog over: “Wat doe je aan tijdens de bevalling”, maar om daar nu alvast een beetje op in te spelen: neem eens een kijkje bij Het Bevallingsjurkje. Een ideaal jurkje voor tijdens de zwangerschap, de bevalling én de kraamperiode + borstvoeding.
  • Ga vooral ook af en toe even naar buiten. Even een frisse neus halen! Doe dit op tijden dat het wat rustiger is.
  • Plan thuis een date night in. Kies van te voren bijvoorbeeld een leuke film uit. Samen koken, een lekkere massage, alcoholvrij wijntje, kaarsjes, muziek en/of een film. Even een moment voor jullie samen!
  • Maak mooie foto’s van je zwangere buik. Doe inspiratie op via Instagram accounts, Pinterest, google en ga zelf aan de slag! Sommige fotograven plannen nog shoots in, maar op een veilige en verantwoorde manier waarbij minimaal 1,5 meter afstand gehouden kan worden. Inspiratie accounts: SOAP design en fotografie, Salted photography, Lisa Joy Fotografie.
  • Laat een belly print maken! Een dierbare herinnering van je buik. Door middel van 3D foto’s maken ze een prachtig beeldje van je buik. Meerdere aanbieders, bijvoorbeeld Bellyprint en le Bump studio.
  • Het is heel normaal dat je af en toe baalt en verdrietig bent. Dat mag er ook zijn! Het is een gekke en onzekere periode, een periode die je gewoon heel anders voorgesteld had. Praat erover met vriendinnen, familie, je partner en de verloskundige. Probeer jezelf even de tijd te geven, ga een stukje wandelen of neem een warme douche/bad en probeer jezelf weer te herpakken.
  • Zwangerschapsyoga en meditatie / mindfulness kan ook goed helpen. Op YouTube staan veel video’s die je vanuit huis kunt volgen. Op 10 juni starten we tevens met een Mindful Complete Cursus en er zijn nog een aantal plekjes vrij!
  • Heb je nog meer leuke tips? Deel ze met ons door een reactie achter te laten onder onze Instagram post.

Manon  de  Graaf

Blogpostfoto’s: Gemaakt door Larissa Hoogland